ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

IMG_20170409_125831839_BURST000_COVER

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου

Διάρκεια: 12 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις

Τόπος: ειδικά διαμορφωμένος πριβέ χώρος στο Έναστρον Βιβλιοκαφέ (Σόλωνος 101)

~ Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους/ες είναι ανοιχτοί/ές στην ποιητική λειτουργία και επιθυμούν: α. να αποκτήσουν αναγνωστικές δεξιότητες β. να δοκιμαστούν στην ποιητική γραφή γ. να βελτιώσουν τον ποιητικό τους λόγο. Το εργαστήρι εστιάζει στη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση (λεπτομέρειες για την *τριμερή διάρθρωση θα βρείτε στο τέλος του κειμένου). Σκοπός να αποκτήσουν οι συμμετέχοντες αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια, που θα βελτιώσουν μακροπρόθεσμα ποιοτικά και τη ζωή τους.

~ Ο συντονισμός του εργαστηρίου γίνεται στο πνεύμα της ομαδικότητας και του διαλόγου, όπου η πολυφωνία καθίσταται γόνιμη και συναρπαστική. Βασική αρχή της διδασκαλίας οι συμμετέχοντες να αποκτούν γνώσεις (ιστορία της νεοελληνικής ποίησης, λογοτεχνική θεωρία) και να καλλιεργούν λογοτεχνικές δεξιότητες (άνετη πρόσβαση στην επιφάνεια και τη βαθιά δομή των κειμένων, λογοτεχνικός και κριτικός γραμματισμός) αβίαστα, χωρίς να το αντιλαμβάνονται, αποβάλλοντας το άγχος που ενδέχεται να προκαλεί ο πολυσύνθετος μορφικά και πολιτισμικά κυκεώνας της ποιητικής τέχνης και ο αποσπασματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής ενημέρωσης.

~ Το εργαστήρι δεν διδάσκει στους συμμετέχοντες πώς «πρέπει» να γράφουν, πριμοδοτώντας δηλαδή μια συγκεκριμένη σχολή ή τάση. Τους ενεργοποιεί και τους ενθαρρύνει προς τη συγκρότηση μιας φρέσκιας ποιητικής γραφής ή/και ποιητικής που θα λαμβάνει υπόψη της, πέρα από τα ατομικά βιώματα, και τις γλωσσικές συμβάσεις, τα ιστορικά/πολιτισμικά δεδομένα, τις (δια)κειμενικές πρακτικές που συνδιαμορφώνουν τις εκάστοτε αντιλήψεις μας για την «ποιητική τέχνη».

~ Η ύλη του εργαστηρίου αντλείται κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση (20ός-21ος αιώνας, με μερικές αναφορές στον 19ο). Η ανάγνωση ποίησης από το πρωτότυπο, έναντι της ανάγνωσης καλών μεταφράσεων στα ελληνικά, βοηθά τους συμμετέχοντες του πρώτου κύκλου του εργαστηρίου να έχουν μια πιο άμεση επαφή με την ελληνική γλώσσα, τις μεταφορικές και ρυθμικές δυνατότητές της, καθώς και την εξέλιξή της στο χρόνο. Όταν η συνανάγνωση και η σύγκριση κρίνονται απαραίτητα, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών που θα εξεταστούν: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Γιάννης Βαρβέρης, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Γιώργος Καλοζώης, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, Joyce Mansour, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Anne Carson κ.ά.).

~ Πέρα από τα ποιήματα που θα γράψουν ή θα επιμεληθούν οι συμμετέχοντες, το εργαστήρι περιλαμβάνει ποιητικές ασκήσεις, το είδος και το εύρος των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο και τη δυναμική της ομάδας. Οι συμμετέχοντες θα έχουν σε κάθε συνάντηση μία άσκηση επιλογής για το σπίτι.

~ Στο εργαστήρι αξιοποιείται η τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα (προτζέκτορας, ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες). Με τη συνδρομή όλων των αισθήσεών τους, οι συμμετέχοντες ασκούνται στο να διαβάζουν πιθανούς ήχους και εικόνες της γραπτής ποίησης, και να σκέφτονται επίσης την ποίηση διακαλλιτεχνικά και επιτελεστικά.

Υλικά που θα χρειαστείτε: ντοσιέ, τετράδιο, μολύβι ή στιλό, χιούμορ

* Τριμερής διάρθρωση του Εργαστηρίου Ποιητικής Τέχνης:

Το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους συμμετέχοντες ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλες δεξιότητες, πέρα από εκείνο του δημιουργού πρωτότυπου κειμένου. Ποιητές και ποιήτριες γράφουν και ως αναγνώστες/τριες, δημιουργοί και επιμελητές/ήτριες του εαυτού τους. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι, σε κάθε δίωρη συνάντηση, θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τις παρακάτω ενότητες:

  1. Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό-21ο αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα. Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι κρίνει (στη λογική: μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― ερμηνευτικές αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.
  2. Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα επιστρατεύσουμε σχετίζονται με την απόκτηση γλωσσικής ευελιξίας και θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση για τα ποιήματα που θα γράψετε.
  3. Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος.

Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια σε θολές εικόνες, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα φρεσκάρουμε τις κλισέ μεταφορές μας, θα προσδώσουμε συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου (αν υπάρχει). Θα μελετήσουμε πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημα και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγηματική δομή.

Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου. Και θα αναρωτηθούμε εκ νέου: Τι έχει πει το ποίημα;

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s