Ετικέτες

,

Ντανίλο Κις, Σοφίτα, μετάφραση Ράντοβαν Μπρκόβιτς, εκδόσεις Ίνδικτος 2004 

179393.jpg

Το πρώτο βιβλίο του Σέρβου συγγραφέα, πειραματικό τόσο γλωσσικά όσο και θεματικά, ένα κολλάζ ετερόκλητων στοιχείων, καθώς παρουσιάζεται στα μάτια του αναγνώστη ένα μυθιστόρημα εν εξελίξει. Ο συγγραφέας, του οποίου το όνομα εσκεμμένα παραλείπεται, προσπαθεί διαρκώς να απεγκλωβιστεί από το Εγώ του, με την ιδέα πως έτσι θα επικοινωνήσει αποτελεσματικότερα με τους αναγνώστες του, έχοντας ως βοηθό του ένα φανταστικό alter ego, που φέρει το αστείο όνομα Τράγος-Εξυπνάκιας. Αυτός ο «Φαμπουλάνος» [από τη λέξη «fabula», που σημαίνει «πλοκή»] τον βοηθά να δομήσει μια στρωτή ρομαντική ερωτική ιστορία. Ο συγγραφέας ωστόσο προχωρεί σταδιακά στην αποδόμηση της ερωτικής του ιστορίας, η οποία από λυρική-ιδεαλιστική μεταμορφώνεται σε παρωδιακή-ρεαλιστική. Ο μύθος του Ορφέα [ψευδώνυμο του ήρωα] και της Ευριδίκης [το Άστρο της Ανεύρετης Αγάπης του] παραμορφώνεται από τις παρεμβολές του οργιαστικού «θίασου» της βαλπούργειας νύχτας. Κι όλα αυτά μπορούν να γίνουν σε μια Σοφίτα κάπου ανάμεσα στην ένταση των fiction-faction, μέσα σε ένα βιβλίο που αγκαλιάζει τους δύο αντικρουόμενους εαυτούς του.

  

Χοσέ Κάρλος Σομόθα, Το σπήλαιο των ιδεών, μετάφραση Μελίνα Παναγιωτίδου, εκδόσεις Κέδρος 2002

somoza0.jpg

Βιβλίο δύο παράλληλων ιστοριών. Από τη μία η αστυνομική πλοκή που διαδραματίζεται στην Αρχαία Αθήνα μετά το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου όπου ο Αποκρυπτογράφος Αινιγμάτων προσπαθεί να διαλευκάνει το μυστήριο απανωτών φόνων. Στο δεύτερο κείμενο, γραμμένο υπό μορφή υποσημειώσεων, παρουσιάζεται η ζωή του μεταφραστή της πρώτης ιστορίας. Σταδιακά τα δύο κείμενα αλληλομπλέκονται, καθιστώντας τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και το συμβολικό δυσδιάκριτα. Η Εικόνα του Σπηλαίου της Πολιτείας του Πλάτωνα καθώς και η θεωρία της γνώσης όπως τη βρίσκουμε στην Ζ΄ Επιστολή του αποκτούν σε αυτές τις σελίδες λειτουργικότητα, πλην όμως παραδοξολογικά. Το βιβλίο αυτό πέρα από ζωντανό είναι και προπαγανδιστικό: υποστηρίζει με ζήλο την απεγκλώβιση των αναγνωστών και των συγγραφέων από τις λέξεις και το άνοιγμα στην πραγματική ζωή. Ένα βιβλίο κατά του εαυτού του.

Advertisements