ErgastiriPoiitikisTehnis_Diafimisi

Συντονίστρια: Ευτυχία Παναγιώτου 
Πέμπτη | 7-9 μ.μ. | Διάρκεια: 3 μήνες (12 εβδομάδες) 
Έναστρον Βιβλιοκαφέ/Εκδόσεις
Κόστος: 45 ευρώ/μήνα (1 μήνας = 4 συναντήσεις)
Συνάντηση γνωριμίας: 20 Σεπτεμβρίου, 7 μ.μ. 
Έναρξη: 4 Οκτωβρίου, 7 μ.μ. 
Δεν υπάρχει κόστος εγγραφής

~ Το Εργαστήρι Ποιητικής Τέχνης απευθύνεται σε όσους/ες είστε ανοιχτοί/ές στην ποιητική λειτουργία και επιθυμείτε:
α. να αποκτήσετε αναγνωστικές δεξιότητες
β. να δοκιμαστείτε στην ποιητική γραφή
γ. να βελτιώσετε τον ποιητικό σας λόγο.
Το εργαστήρι εστιάζει στη δημιουργική ανάγνωση, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργική διόρθωση (λεπτομέρειες για την τριμερή διάρθρωση στο τέλος του κειμένου). Σκοπός να αποκτήσετε αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια, που θα βελτιώσουν ποιοτικά, μακροπρόθεσμα, και τη ζωή σας.

~ Βασικό χαρακτηριστικό του εργαστηρίου ο συντονισμός του στο πλαίσιο των αρχών της ομαδικότητας και του διαλόγου. Η πολυφωνία γίνεται γόνιμη και συναρπαστική. Βασική αρχή της διδασκαλίας να αποκτάτε γνώσεις (ιστορία της νεοελληνικής ποίησης, λογοτεχνική θεωρία) και να καλλιεργείτε λογοτεχνικές δεξιότητες αβίαστα (άνετη πρόσβαση στην επιφάνεια και τη βαθιά δομή των κειμένων), χωρίς να το αντιλαμβάνεστε, αποβάλλοντας το άγχος που ενδέχεται να προκαλεί ο πολυσύνθετος μορφικά και πολιτισμικά κυκεώνας της ποιητικής τέχνης και ο αποσπασματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής ενημέρωσης.

~ Το εργαστήρι δεν διδάσκει πώς «πρέπει» να γράφετε, πριμοδοτώντας δηλαδή μια συγκεκριμένη σχολή ή τάση. Σας ενεργοποιεί και σας ενθαρρύνει προς τη συγκρότηση μιας φρέσκιας ποιητικής γραφής ή/και ποιητικής που θα λαμβάνει υπόψη της, πέρα από τα ατομικά βιώματα, και τις γλωσσικές συμβάσεις, τα ιστορικά/πολιτισμικά δεδομένα, τις (δια)κειμενικές πρακτικές που συνδιαμορφώνουν τις εκάστοτε αντιλήψεις μας για την «ποιητική τέχνη».

~ Η ύλη του εργαστηρίου αντλείται κυρίως από τη νεοελληνική ποίηση (20ός-21ος αιώνας, με μερικές αναφορές στον 19ο). Η ανάγνωση ποίησης από το πρωτότυπο, έναντι της ανάγνωσης καλών μεταφράσεων στα ελληνικά, είναι σημαντική ειδικά στον πρώτο κύκλο του εργαστηρίου γιατί έτσι αποκτάτε ουσιαστική επαφή με τη γλώσσα στην οποία γράφετε και διαβάζετε: αντιλαμβάνεστε τις μεταφορικές και ρυθμικές δυνατότητές της, καθώς και την εξέλιξή της στο χρόνο. Όταν η συνανάγνωση και η σύγκριση κρίνονται απαραίτητα, ελληνόφωνα ποιήματα θα διαβάζονται παράλληλα με μεταφρασμένα ποιήματα στα ελληνικά. (Ενδεικτικά ονόματα ποιητών και ποιητριών που θα εξεταστούν: Μαρία Πολυδούρη, Κ.Γ. Καρυωτάκης, Κ.Π. Καβάφης, Νίκος Καββαδίας, Γιώργος Σεφέρης, Γιάννης Ρίτσος, Ανδρέας Εμπειρίκος, Νίκος Εγγονόπουλος, Μίλτος Σαχτούρης, Μανόλης Αναγνωστάκης, Τάκης Σινόπουλος, Ελένη Βακαλό, Νίκος Καρούζος, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Κική Δημουλά, Γιάννης Βαρβέρης, Κατερίνα Γώγου, Νατάσα Χατζιδάκι, Τζένη Μαστοράκη, Γιώργος Καλοζώης, Federico García Lorca, Arthur Rimbaud, Joyce Mansour, T.S. Eliot, Sylvia Plath, Anne Sexton, Pablo Neruda, Jorge Luis Borges, Anne Carson κ.ά.).

~ Πέρα από τα ποιήματα που θα γράψετε ή θα επιμεληθείτε, το εργαστήρι περιλαμβάνει ποιητικές ασκήσεις, το είδος και το εύρος των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο και τη δυναμική της ομάδας. Οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχετε σε κάθε συνάντηση μία άσκηση επιλογής για το σπίτι.

~ Στο εργαστήρι αξιοποιείται η τεχνολογία και τα οπτικοακουστικά μέσα (προτζέκτορας, ηχητικές απαγγελίες, βίντεο, ντοκουμέντα, ταινίες). Ασκείστε, με τη συνδρομή όλων των αισθήσεών σας, στο να διαβάζετε πιθανούς ήχους και εικόνες της γραπτής ποίησης και να σκέφτεστε επίσης την ποίηση διακαλλιτεχνικά και επιτελεστικά.

Υλικά που θα χρειαστείτε: ντοσιέ, τετράδιο, μολύβι ή στιλό, χιούμορ

* ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ του Εργαστηρίου Ποιητικής Τέχνης: 
Το εργαστήρι αντιμετωπίζει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες ως πρόσωπα που μοιράζονται κι άλλες δεξιότητες, πέρα από εκείνη της δημιουργίας πρωτότυπου κειμένου. Ποιητές και ποιήτριες γράφουν και ως αναγνώστες/τριες, δημιουργοί και επιμελητές/ήτριες του εαυτού τους. Γι’ αυτό το λόγο, το εργαστήρι, σε κάθε δίωρη συνάντηση, θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τις παρακάτω ενότητες:

1. Δημιουργική ανάγνωση: Θα έρθουμε σε επαφή με πολυάριθμα ποιήματα διαφορετικής τεχνοτροπίας και στόχευσης ώστε να αντιληφθούμε το εύρος της ποιητικής δημιουργίας στον 20ό-21ο αιώνα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, θα δίνεται βάρος τόσο στην κειμενική παρατήρηση όσο και στη διακειμενική: δηλαδή στο ποίημα ως αυτόνομο κείμενο καθώς και στο ποίημα σε σχέση με άλλα κείμενα.
Η δημιουργική ανάγνωση παρατηρεί περισσότερο από ό,τι κρίνει (στη λογική: μου αρέσει / δεν μου αρέσει). Περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές ―ενίοτε προσωπικές αλλά πειστικές― ερμηνευτικές αναγνώσεις. Στη θεματική αυτή θα μάθετε ποιοι ποιητές σάς ενδιαφέρουν περισσότερο σε αυτό το στάδιο και γιατί. Στόχος σας δεν είναι να τους μιμηθείτε.

2. Δημιουργική γραφή: Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μεγάλους ποιητές να ασχολούνται με τεχνικές γλωσσικές ασκήσεις. Οι ασκήσεις που θα επιστρατεύσουμε σχετίζονται με την απόκτηση γλωσσικής ευελιξίας και θα σας ενθαρρύνουν να ανοιχτείτε στους πειραματισμούς και να σκεφτείτε τη γλώσσα ως εύπλαστο μεταφορικό λόγο. Στην πραγματικότητα αποτελούν προθέρμανση για τα ποιήματα που θα γράψετε.

3. Δημιουργική διόρθωση: Όταν ολοκληρώνετε ένα ποίημα, το ποίημα αποκτά τη δική του ζωή. Κρατήστε, λοιπόν, κάποιες αποστάσεις ασφαλείας από το θερμό σας υλικό και προσπαθήστε να το διαβάσετε σαν να το έχει γράψει κάποιος άγνωστος.
Σε αυτή την ενότητα θα μάθουμε να κόβουμε αλύπητα στίχους, να δίνουμε σαφήνεια σε θολές εικόνες, θα τελειοποιήσουμε τη μουσικότητα των στίχων ή θα αλλάξουμε το ρυθμό, θα φρεσκάρουμε τις κλισέ μεταφορές μας, θα προσδώσουμε συγκινησιακό βάθος στις κυριολεξίες μας ή πολλαπλά επίπεδα στο νόημα με επιλεκτικές αναδιατυπώσεις. Θα αναρωτηθούμε για τη σημασία του τίτλου (αν υπάρχει). Θα μελετήσουμε πώς αρχίζει και πώς τελειώνει το ποίημα και θα αποπειραθούμε ν’ αλλάξουμε αφηγηματική δομή.
Κάποια στιγμή θα μας περάσει από το μυαλό ότι το ποίημα δεν μας ανήκει εξολοκλήρου. Και θα αναρωτηθούμε εκ νέου: Τι έχει πει το ποίημα;